Teresia Bokor är en hyllad och eftertraktad sopran med ovanligt vacker röst, stark scennärvaro och imponerande koloraturer. I och med sitt svensk-ungerska ursprung har hon starka band till den centraleuropeiska musiktraditionen, jämte sin stora passion för italiensk opera.
Aktuella sceniska höjdpunkter är Servilia i La clemenza di Tito på Kungliga Operan i Köpenhamn dirigerad av Lars Ulrik Mortensen och regisserad av David McVicar, Gilda i Rigoletto på Norrlandsoperan dirigerad av Rumon Gamba, Fiorilla i En turk i Italien på Läckö Slottsopera, Micaëla i Carmen med Östgöta Blåsarsymfoniker, Christine i Fantomen på Operan på Det Ny Teater i Köpenhamn regisserad av Arthur Masella, och Nattens Drottning i Trollflöjten på Folkoperan i Stockholm, en roll som gav henne Solistpriset.
Övriga nedslag inom opera inkluderar medverkan i Rosenkavaljeren på Kungliga Operan i Köpenhamn dirigerad av Michael Schönwandt, Les enfant et les sortiléges av Maurice Ravel dirigerad av Thomas Søndergaard, Gli amore d’Apollo e di Dafne av Franco Cavalli dirigerad av Benjamin Bayl, samt en konsertproduktion av Carmen med Helsingborgs symfoniorkester dirigerad av Pier Giorgio Morandi.
Teresia är en återkommande gäst på Malmö Opera, där hon under de senaste åren har framträtt i roller som John Blund och Daggmannen i Hans och Greta, Rowan i Den lille sotarpojken av Benjamin Britten, Paribanu i operan Tusen och en Natt av den svenske samtida kompositören Daniel Fjällström, samt Séraphine i Förvandlingar i helvetet av Isabelle Aboulker.
Nyligen har hon också debuterat på Den Fynske Opera i Odense och på Opera Østfold i Norge, som Clorinda i Askungen.
Under sin tid som anställd i solistensemblen på Landestheater Linz i Österrike sjöng Teresia roller som Olympia i Hoffmanns äventyr, Mi i Leendets land av Franz Lehár och Bubikopf i Der Kaiser von Atlantis av Viktor Ullmann, samt medverkade som solist i Ein Deutsches Requiem av Johannes Brahms och Carmina Burana av Carl Orff med Der Bruckner Orchester i Brucknerhaus.
Med sin anmärkningsvärda tessitura och musikaliska träffsäkerhet är Teresia en stark och efterfrågad uttolkare av mycket samtida musik. Under senare år har hon bland annat varit solist i verket Röstens dotter med Kungliga Filharmonikerna under ledning av Tobias Ringborg på Konserthuset i Stockholm, under tonsättarfestivalen 2019 tillägnad den svenske kompositören Tommie Haglund. Vidare medverkar hon på inspelningen av Salmo XIX av Niccolo Castíglioni med Danmarks Radios Symfoniorkester under ledning av Gianandrea Noseda, utgiven på Chandos. Utöver detta har Teresia uruppfört flera nya operaverk, till exempel Stilla min eld med Piteå Kammaropera och Lille Soldat på Den Fynske Opera.
Som konsertsångare framträder hon regelbundet med orkestrar i Norden – Malmö symfoniorkester, Helsingborgs symfoniorkester, Norrköpings symfoniorkester, Dalasinfoniettan, Concerto Copenhagen och Marinens Musikkår för att nämna några – samt i Österrike, Ungern, Tyskland, Polen och New York.
Teresia har studerat på Vadstena sång- och pianoakademin, Musikhögskolan i Malmö och Operahögskolan i Köpenhamn. Därefter vidareutvecklade hon sig under flera år hos Irina Gavrilovici i Wien, och för närvarande arbetar hon vidare med sin mentor Nelly Miricioiu i London.