Karolina är född och uppvuxen i Stockholm och har sedan sin examen från Operahögskolan 2007 varit verksam på opera- och konsertscener runt om i Sverige och övriga Europa. Hon har sjungit roller vid bl a Kungliga Operan Stockholm, Drottningholmsteatern, Theatre Megaron (Aten), Theater Carré (Amsterdam), Festival d´Aix en Provence, the Beckett Theatre (Dublin), Athens Festival, Göteborgsoperan, Folkoperan, Ulriksdals Slottsteater, Malmö Opera och Wexford Opera (Irland).
Den här säsongen är Karolina aktuell på Kungliga Operan Stockholm, bland annat som Paquette i Leonard Bernsteins operett Candide och i Puccinnis opera Gianni Schicchi. Sommaren 2022 är hon engagerad på Läckö Slott som Friherinnan i operan Tintomara.
Säsongen 2022-23 väntar nya roller på Kungliga Operan; främst debuten som Mrs Lovett i Sweeney Todd samt Andra Damen i Trollflöjten.
Bland andra engagemang under senare tid kan nämnas Karolinas medverkan i Circus Days and Nights på Malmö Opera med Cirkus Cirkör, produktionerna Esprit! och Alkemistens Hemlighet på Drottningholms Slottsteater, i Philip Glass´ opera Satyagraha på Folkoperan i Stockholm tillsammans med Cirkus Cirkör, som även gick på turné till Danmark och New York, en romanskonsert producerad för Sveriges Radio P2 på Waldemarsudde, Mozarts Requiem i Stockholm, Messias i Aarhus och Herning i Danmark samt Juloratoriet i Stockholm.
Karolinas stora genombrott kom 2007 med huvudrollen Xerxes då hon gjorde sin debut på Drottningholmsteaterns scen som nyutexaminerad från Operahögskolan i Stockholm. Sedan dess har hon sjungit roller som Orfeo (Gluck), Pauline (Spader Dam), Ottone (Poppeas Kröning), Prins Orlofsky (Die Fledermaus), Fenena (Nabucco), Xerxes (Händel), Cornelia (Cesar), Johannes Döparen (Salome, Stradella), Maddalena (Rigoletto). Hon har också sjungit cross-over roller så som barytonpartiet i Puccinis opera Le Villi.
Sommaren 2010 engagerades Karolina till operafestivalen d´Aix en Provence i rollen som Phèdre i Hippolyte et Aricie (Rameau) under ledning av Sir William Christie och Les Arts Florissants. Hennes gestaltning av rollen blev mycket uppmärksammad med koreografi och regi signerad den legendariska New York koreografen Trisha Brown och The Trisha Bown Dance Company. Föreställningen gjorde stor succé och turnerade bl a till Amsterdam och Aten.
Samarbete med dansare och danskompanier har med tiden kommit att bli ett återkommande inslag, där förutom Trisha Brown bl a kan nämnas samarbete med Animated State Dance Company (Irland) och koreografer som Libby Seward (Irland), Apostolia Papadamaki (Grekland), Lotta Melin, Patrik Sörling, Cisco Aznar (Spanien).
Karolina har engagerats till mängder av konserter och kammarmusikaliska sammanhang både i Sverige och utomlands där förutom romans- och oratoriekonserter även kan nämnas Kungliga Hovets Stadsbesök till Lissabon, Östersjöfestivalen samt SVTs Trettondagskonsert i Berwaldhallen. Till repertoaren hör även nyskrivna verk av bl a Jonas Forsell, Paula af Malmborg Ward och Jan Sandström.
Karolina har parallellt med sitt traditionella arbete med den klassiska musiken alltid arbetat med att utforska, undersöka och utveckla formen för och utförandet av klassisk konstmusik. I ett antal bejublade konserter i egen regi har hon givit liv åt och flätat samman repertoar som spänner mellan allt ifrån romans och opera till poesi och musikteater och klätt det i ny kostym.
Det senaste och hittills största – föreställningen ”Opera für Alle!” (se under fliken med samma namn) – hade premiär hösten 2013 på Stockholms Stadsteater/Klara Sopp teater, där den hade ett antal mycket framgångsrika föreställningar. Föreställningen gavs även på Helsingborgs Stadsteater, liksom på Ulriksdals Slottsteater, för fulla salonger. Hösten 2015 togs föreställningen ut på Sverigeturné med 27 föreställningar i samarbete med Riksteatern.
Karolina har även startat samarbete med flera olika musiker och kammarorkestrala konstellationer. Bl a tillsammans med den venezianska orkestern Opera da Camera di Venezia som är specialiserade på Vivaldi, den portugisiske jazzpianisten Filipe Raposo och nyligen med den franska elektropop gruppen The Punishment.
Förutom sin musikaliska utbildning har Karolina även en utbildning i måleri och skulptur från Gotlands Konstskola, samt 40 p Beteendevetenskap vid Lunds Universitet. Hon spelar även altsaxofon och har ett stort intresse för dockmakeri och scenkostym.
Bland inspirationskällorna finns Gustav Mahler, Yma Sumac, Kurt Weill, Francis Poulenc, Birgitta Egerbladh, Lars Rudolphsson och Mats Ek.